Jak začít s copywritingem? A jaké byly moje začátky?

Často se mě ptáte, jak začít s copywritingem, jak jsem začínala já a co dělat, když nemáte zkušenosti. Správně, ani já jsem je neměla. Ale bavilo mě psaní a rozhodla jsem se, že se do toho prostě pustím.

Záliba v psaní nestačí, ale je důležitá

Ve všech poučkách a článcích pro začínající copywritery se dočtete, že to, že vás bavil sloh a rádi píšete, nestačí. To je pravda, nestačí. Ale bez toho by to asi taky úplně nešlo. Těžko z vás bude dobrý copywriter, když vás nebude bavit psát. Na druhou stranu, dobré ani špatné známky ze slohu či češtiny na střední také vypovídající nejsou.

U mně to bylo tak napůl. Čeština a pravopis mě moc nebavily, v čárkách jsem plavala a s přehledem řádně určit všechny větné členy jsem taky neuměla. Nicméně sloh mě bavil vždycky. A psaní obecně. Milovala jsem to.

Jako mladá jsem dokonce uvažovala o tom, že budu studovat žurnalistiku. Chtěla jsem prostě psát. Totiž, když jsem já byla na střední, nebylo tak snadné s profesionálním psaním začít. Žádné online magazíny či blogy nebyly, případně teprve začínaly. Dnes je to jednodušší. Chcete psát? Tak začněte. Možností je spousta.

Jak začít s copywritingem

Jak začít bez zkušeností a referencí

Všude se dočtete, že nemáte jít pod cenu, že nemáte konkurovat nízkou cenou. Ovšem, pokud je člověk v začátcích a nemá se moc čím ohánět, je to někdy dobré východisko. Aspoň na chvíli.

Někdo může začít s psaním za reference. A někdo se rozhodne, že než psát zadarmo úplně, nasadí alespoň nízkou cenu.

Já začínala s opravdu hodně nízkou cenou. Neměla jsem totiž ani nejmenší představu o tom, kolik si mám říct. Žádné podpůrné skupiny pro copywritery tenkrát nebyly. Osobně jsem začínala na Webtrhu. Sousta lidí tuto platformu hejtí, nedivím se. Pokud budete dlouhodobě sbírat klienty jen odtud, rozhodně nezbohatnete.

Nicméně pro první zakázky, nějakou tu malou kačku navíc a hlavně něco do portfolia je to ucházející, když to jinak nejde. A podobných platforem je dnes opravdu spousta. Například Stovkomat, Já udělám a spousta dalších.

Nejde to ale dlouhodobě. Jednak si fakt nic moc nevyděláte, jednak jste tímto tempem a stylem na nejlepší cestě k vyhoření.

Dalším skvělým krokem, který se mi také postaral o část portfolia, byla spolupráce s agenturou. Respektive s několika agenturami, a to nejen českými, ale i německými a polskými. Ano, i zahraniční marketingové agentury mají české klienty a potřebují pro ně české texty a tudíž český copywriting. S jednou spolupracuji neustále. Je totiž ochotná přizpůsobovat se mé ceně.

Česká agentura je skvělá v tom, že od ní můžete dostávat zpětnou vazbu a zase se hodně učit a posouvat. V té zahraniční toto asi úplně očekávat nemůžete, to je jasné. Tedy, pokud na to nemají člověka.

Jak začít s copywritingem.

Portfolio už není prázdné, je čas na změnu

Jakmile jsem měla už co ukázat, začala jsem pracovat s cenotvorbou. Na Webtrhu jsem to postupně uzavřela a přestala tam hledat zakázky. Díky Facebooku není takový problém dostat se do podnikatelských a copywriterských skupin, kde se dá nějaká ta spolupráce najít taky.

Největším přínosem pro mě ale byla registrace na portálu Na volné noze. Ze začátku jsem sice dost váhala, protože ta cena není nejnižší. Ovšem už s první zakázkou se mé obavy rozplynuly. Jen tak pro zajímavost, členství už třetí rok každoročně s radostí prodlužuji. S klidem v duši můžu říct, že to byla jedna z nejlepších investic do mého podnikání.

Co se týká ceny, pracuji s ní neustále a pravidelně ji zvedám. Teď už ne v takových skocích jako na začátku, ale zvedám.

Jak jsem přišla k zakázkám na korektury?

Píšu sice o copywritingu, ale dělám i korektury, překlady a korektury automatických překladů. Jaké byly mé začátky s podnikáním v této oblasti a kde jsem nabrala první zakázky? Ani sama nevím. Tak nějak průběžně začaly chodit s poptávkami po copywritingu.

Ono se to totiž krásně doplňuje. Korektor marketingových textů by totiž měl mít aspoň základy copywritingu či jeho principů. Stejně tak překladatel marketingových textů.

Na (téměř) všechny služby, které nabízím, se můžete podívat tady.

Dravazena.cz

Jana

copywriterka, korektorka a blogerka

Jsem Jana, podnikatelka a máma dvou kluků domškoláků, milovnice cestování, cizích jazyků a neustálého objevování. Moje děti mě učí stále něco nového. Nejprve mi otevřely cestu k podnikání, následně ukázaly výhody domškoláctví a během toho všeho mě přivedly k naplňování snů.

Můžeš si ještě přečíst:

  • All Post
  • Cestování
  • Homescholing & Worldschooling
  • Podnikání pro ženy
  • Seberozvoj
  • Uncategorized
    •   Back
    • Rady a tipy
    • Zajímavosti ze světa
    • Česká republika
    • Zahraničí
    • Madeira
    • Roadtripy
    • Norsko
    • Polsko
    •   Back
    • Madeira
    • Roadtripy
    • Norsko
    • Polsko

O mně

Ahoj, já jsem Jana

Jsem Jana, podnikatelka a máma dvou kluků domškoláků, milovnice cestování, cizích jazyků a neustálého objevování. Moje děti mě učí stále něco nového. Nejprve mi otevřely cestu k podnikání, následně ukázaly výhody domškoláctví a během toho všeho mě přivedly k naplňování snů.

Oblíbené články

  • All Post
  • Cestování
  • Homescholing & Worldschooling
  • Podnikání pro ženy
  • Seberozvoj
  • Uncategorized
    •   Back
    • Rady a tipy
    • Zajímavosti ze světa
    • Česká republika
    • Zahraničí
    • Madeira
    • Roadtripy
    • Norsko
    • Polsko
    •   Back
    • Madeira
    • Roadtripy
    • Norsko
    • Polsko

Nomádské rodiny

Svoboda, podnikání a vzdělávání na cestách. Přidej se k naší komunitě nomádských rodin.

Kategorie

Tags

Edit Template

„Život je nekonečná cesta plná příležitostí. Odvážná rozhodnutí změnila mé starosti ve svobodu, a teď si plním sny s láskou a odhodláním.“